We kennen ze allemaal; de sportbonden als de KNVB, de KNHB, de KNTB. Sinds een klein jaar werken we voor voor de KNGU; Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie. De bond voor sporten als turnen, streetrunning, acrobatische gymnastiek en jazz dance. Net als de andere bonden heeft de KNGU last van een ouderwets imago; stoffig, traag. Dit terwijl de KNGU zoveel moois biedt voor de sporters en de fans.

De bond moet dichter bij de sporters en fans komen te staan. En meer van deze tijd voelen. Want zeg nou eerlijk, bij een bond denk je al snel aan wat oudere, stugge mensen en veel bureaucratie. Het tegengestelde juist van de sport! KNGU creëerde daarom voor de ‘klantendoelgroep’ de merknaam Dutch Gymnastics. Internationaal, duidelijk en minder stoffig dan het Nederlandse woord Gymnastiek. Aan Brand Builders de vraag Dutch Gymnastics een gezicht te geven.

Dutch Gymnastics. The art of motion.

De bevlogen marketeers hadden een duidelijk beeld van wat Dutch Gymnastics moest worden. Maar zagen ook een moeilijkheid. Dutch Gymnastics is de samenkomst van 9 vrij uit elkaar liggende disciplines; hoe vang je deze in 1 identiteit? Kan dat eigenlijk wel?

Uit de briefing kwam 1 zin duidelijk naar voren: The art of motion. En dat geldt eigenlijk voor elke sport die onder Dutch Gymnastics valt. Kunst en beweging. De kern van de briefing.

Een logo dat staat

The art of motion geeft een goede richting. Het creatieve team richt een zogenaamde ‘war’ room in. Alles wat te boven komt bij ‘Art of motion’ wordt geprint, en aan de muur getaped. Fonts, kleuren, vormen, beelden. Zo ontstaat er een wereld vol inspiratie. Een wereld waarbij iedereen van het team een goed gevoel heeft. De kernwoorden? Actie, energie, beweging, fierce, stevig. Vanuit die woorden worden er logo’s ontwikkeld en gefinetuned.

Een logo met een gedachte. Een vorm die herkenbaar is voor alle sporten onder Dutch Gymnastics. Een vorm waar je energie en kracht in ziet. Een menselijke beweging. De kleuren waarin je Nederland herkent, maar ook kleuren die warmte vertegenwoordigen en actie. Maar… hij is nog te plat. Het gaat hier om sporters, mensen, dat vraagt om meer dynamiek. De bedoeling is dat de vorm meer 3d wordt, meer gaat bewegen en leven. Maar dat pas na goedkeuring van het idee.

Het beeldmerk

Net als wij, heeft de klant gelijk een goed gevoel bij het gepresenteerde werk en we kunnen door met het 3d maken van de vorm van het logo. In eerste instantie moet het logo diverse elementen van de verschillende sporten in zich hebben; een salto, schroef. Na een aantal oefeningen, komen we erachter dat die combinatie toch niet helemaal lekker werkt en gaan op zoek naar een sierlijke, maar krachtige vorm die het beeldmerk DG versterkt.

Visuele identiteit

Naast het logo presenteren we gelijk een visuele identiteit. Hoe communiceren we, welke beelden- en vormentaal hebben we en hoe zorgen we voor herkenbaarheid. We ontwikkelen de middelen die Dutch Gymanstics het meest gaat gebruiken; een video grid, posters, online posts en een glimp van de nieuwe website. Het taalgebruik is vlot en krachtig.

.

Op zoek naar een nieuwe naam, strategie, huisstijl of beeldconcept?

Neem contact op met Jan Willem Rozema!