FrieslandCampina

FRIESLANDCAMPINA 150 JAAR

150 jaar FrieslandCampina. Dat laat je natuurlijk niet voorbij gaan. Brand Builders werd gevraagd het jubileumlogo voor FrieslandCampina te ontwikkelen. Een enorme eer voor deze klant die al sinds 2010 vaste klant is van Brand Builders.

Thema

Gras tot glas vertelt het verhaal van de hele keten van FrieslandCampina, welke al 150 jaar de rode draad is door alles wat ze doen. Hierin staan 2 thema’s centraal die we als vertrekpunt hebben genomen voor de ontwikkeling van het jubileumlogo. 

Trots gaat over de boeren en iedereen die al 150 jaar bijdraagt aan dit mooie bedrijf. Verbinding staat voor het verkleinen van de afstand tussen alle medewerkers, van boer tot de mensen in de productie.

Vanuit deze thema’s ontwikkelden we 3 richtingen voor het logo.
Eén waarbij we de verbondenheid grafisch visualiseerden door middel van verbindende lijnen.
Een tweede waarbij we de lieten zien dat FrieslandCampina draait om samen. Waarbij de input van verschillende individuen samenkomen in het logo. En een derde vanuit de bekende FrieslandCampina spark en het thema van gras tot glas.

Het resultaat

Drie ideeën waarin FrieslandCampina zich zeker kon vinden. Er is verder gewerkt op richting 3. Met een mooi resultaat tot gevolg. 

Visuele identiteit

Vanuit het idee van het logo is de visuele identiteit doorgetrokken. Verbinding staat hierbij centraal. We maken de complete keten zichtbaar aan de hand van mensen die een belangrijke rol spelen. Deze mensen presenteren we met trots. Omdat zij en FrieslandCampina beide trots zijn op de mooie producten die ze uiteindelijk opleveren.

Themeline

Naast deze visuele weergave is er ook nog een illustratieve themeline toegevoegd die de verschillende onderdelen van het merk laadt: Innovation, Heritage, Sustainability en Quality. 

Uitrol jubileum

In September 2021 is dit logo en de visuele stijl dan ook groots gelanceerd. Bij alle boeren is de jubileumvlag gehesen, het pand en een aantal RMO’s groots bestickerd in jubileum stijl, alle medewerkers kregen een attentie en iedereen kon in stijl videobellen met passende jubileum achtergronden. Er zijn zelfs jubileum kazen gemaakt! 

“150 jaar van gras tot glas. Een bijzondere mijlpaal die we met deze feestelijke huisstijl wereldwijd tot uiting kunnen brengen. De fijne samenwerking en de creativiteit van Brand Builders hebben geleid tot een mooi resultaat!”

Taylan de Vries | Senior Communication Specialist – Internal Communication
FrieslandCampina