HØØl vØØl ØlijfØlie

We hielpen de Finse retailers bij het informeren in het olieschap

Zo verkoop je olie in Finland

Finland heeft een extreem hoge standaard. Misschien ben je nog nooit in een supermarkt geweest in Finland. Dat kan heel goed. Maar je hebt er waarschijnlijk wel een beeld bij: verse producten, mooi winkel design en triggerende verpakkingen. En dat klopt. De shopper wordt verwend met inspiratie, beleving en prachtige designs.

De retailer heeft het misschien wel iets té goed voor elkaar en is misschien al wel iets verder dan de Finse shopper zelf. Want die raakt de weg soms een beetje kwijt. Inspireren en beleving is één, maar soms kan informeren op de winkelvloer ook een essentiële pijler zijn. Dat willen we graag laten zien aan de hand van DeOleo.

De marktleider

DeOleo (Bertolli, Carbonell, Carapelli) is met haar merk Bertolli marktleider olijfolie in Finland. En hoewel er geen precieze cijfers zijn, lijkt het erop dat de Finnen nog steeds liever met boter braden, koken en bakken dan met het gezondere olijfolie. Dit is vreemd want de Finse consument is veel bezig met gezondheid, wat het gebruik van olijfolie zou moeten doen stimuleren. Een logische verklaring is dat de consument:

  • De voordelen van olijfolie vs boter nog niet voldoende kent
  • Het verschil tussen de oliën niet kent
  • Niet weet welke olie het best gebruikt kan worden in een bepaald gerecht

Staan ze voor het schap, dan kiezen ze gemakshalve voor de meest voordelige variant. Zonde. Maar tegelijkertijd ook een mooie kans voor het gehele olieschap.

Niet engagen maar informeren

Groei in het olieschap is dus zeker nog mogelijk. DeOleo pakt haar marktleiderschap en helpt zowel de Finse retailer K-Citymarket als de consument in navigatie, educatie en inspiratie in het schap. Aan Brand Builders de vraag deze vraag om te zetten naar POS materiaal.

Informeren staat op 1, maar -zoals we ook al in onze whitepaper schreven-, vergeet ook vooral de retailformule niet. K-Citymarket is een echte Finse retailer. Zoals gezegd veel beleving, design en…. ruimte in het schap.

Healthy cooking starts here

Wat geldt voor POS voor acties, geldt natuurlijk ook voor informatief en inspiratievol POS: de consument moet naar het schap getrokken worden. Een goede kwalitatieve uitstraling is essentieel voor K-Citymarket. Door het gebruik van natuurlijke kleuren in combinatie met zwart en een ambachtelijk-ogend font geeft het schap gelijk een lift. Gezien olie en boter meestal de basis zijn waar het koken mee begint, gebruiken we de claim; Healthy cooking starts here. Hiermee zetten we ons gelijk af tegen de boter en maken een duidelijk statement.

Een compleet Instore floor activation plan

Informeren op de winkelvloer is een uitdaging. Mensen zijn gehaast en nemen niet veel tijd. Om het keuzeproces te vereenvoudigen werken we met kleurcodes en iconen. Voor de shopper die echt meer wil weten ontwikkelen we een informatiebord en inspiratie blokken.

Ieder type olie heeft een eigen kleur passend en afgestemd op de retailformule. Deze koppelen we aan iconen die het gebruik van de olie aangeven. Duidelijke en moderne iconen.

We maken het graag makkelijk

De kleur van de prijskaarthouders refereert aan het type olie en ook de iconen voor het gebruik staan op deze kaarten. We maken het de snelle shopper vooral graag makkelijk.

Gezien we in Finland ruimte hebben om te inspireren in het schap, ontwikkelen we inspiratie blokken. Blokken in het schap met weetjes over de olie. Waarom is olijfolie gezond? Hoe kan je het het beste bewaren? En wat is nu precies het verschil tussen de oliën?

Even vertalen naar het Fins en op naar groei in het schap.