Chocomel

Hoe verbind je Chocomel aan de winter?
En verkoop je nog meer 🙂

Chocomel houdt van de winter! Samen gezellig binnen blijven, dekentje, haardje aan, warme Chocomel én spelletjes spelen. Heerlijk toch? Daar gaan we gebruik van maken!

Vraag Chocomel

Hoe verbind je Chocomel nog sterker en duidelijker aan de winter en vertalen we dit door op de winkelvloer?

Idee

Denk je aan de winter, dan denk je aan warme Chocomel met slagroom 🙂 Maar de winter is natuurlijk ook: samen gezellig bordspelletjes spelen. Chocomel knoopt deze 2 winterklassiekers aan elkaar met de campagne ‘De winter is lekkerder met Chocomel’.

Chocomel laat zien hoe je een winterdag op allerlei manieren nog lekkerder maakt. Échte nostalgie op z’n Chocomels: smartphone uit, onesie aan, en lekker samen spelletjes spelen bij de haard. Het ouderwetse bordspel is weer helemaal in: Zeker in de wintermaanden zoeken mensen massaal naar alles dat met bordspelletjes te maken heeft, wat het zoekgedrag in Google onderschrijft.

Doelstelling

De focus van de campagne is groeien in volume en penetratie in alle verkoopkanalen bij een brede doelgroep van 18 tot 65 jaar.

Hoe

Met een jaarlijks terugkerende themacampagne ‘Alles is lekkerder met Chocomel’ waar we op een typische Chocomel manier onze winterse boodschap overbrengen met een complete multichannel campagne en een instore activatie. Hier hebben we gekozen voor een simpele als doeltreffende shopper strategie. We willen opvallen. En we willen verkopen. Leuk mag. Duidelijk moet. Onze gele merkwereld, de iconische brand assets zorgen voor maximale herkenbaarheid.

De instore campagne is opgebouwd uit de volgende elementen:

  • Een opvallende POS setting
  • Een lekkere promo
  • Limited edition – vraagteken –  verpakking
  • Extra displays en activaties
  • Doorvertaling naar Out of Home

Een echt haardvuur op de winkelvloer

Wie wil er nu niet een leuk haardvuur in zijn winkel hebben met de winter. Precies. Valt op en zorgt voor sympathie. Daarnaast bouwt dit mee aan de merkwaarden van Chocomel. Natuurlijk uitgevoerd in Chocomel geel. Het vormt de kern van de POS materialen aangevuld met diverse andere middelen die de kernboodschap van de actie communiceren. (van unieke display tot wobbler)

Een lekkere promo

Meer dan 30 bordspellen met 50% korting. Simpel en mooi te realiseren via het platform Eurosparen. Waar bijna alle merken van FrieslandCampina op zijn aangesloten. Het platform leent zich goed voor kortingsacties op de zuivelproducten, maar ook voor allerlei andere acties zoals deze. In dit geval kun je deelnemen door het kopen van 2 Chocomel producten.

Speciale vraagteken verpakkingen

De speciale verpakkingen met vraagteken vallen op in het schap en zorgen tevens voor extra ondersteuning van de spellen actie. Op de zijkant wordt uitgelegd hoe je mee kunt doen. Een extra eyecatcher op de shopfloor.

Extra displays = second placement

Op meerdere plekken (touchpoints) in de winkel Chocomel onder de aandacht te brengen werkt. Zo bereiken we een brede groep shoppers die normaal langs het schap zouden lopen. Voor verschillende retailers hebben we nog custom-made acties ontwikkeld die aansluiten bij het thema.

Out of Home

Niet alleen in de supermarkt waren we zichtbaar, maar ook in de out of home markt kon je meedoen aan deze actie. Hier stonden de PET fles en het blikje van Chocomel centraal in plaats van de literpakken.

Resultaat

Consumenten hebben massaal spelletjes besteld bij Chocomel. Uiteindelijk waren er een aantal spellen zelfs uitverkocht. Instore was de actie een feestje. De retailer was enthousiast over de mix van sfeer en actie op verschillende touchpoints in de winkel. Dat zorgde voor extra communicatie in de winkel een boost in de verkoop.

• Meer CCM verkocht tijdens activatie
• Circa 8.000 spellen besteld!

Deze campagne is in samenwerking met DEPT ontwikkeld.

“Denk je aan de koude wintermaanden, dan denk je aan Chocomel. Om deze succesvolle campagne naar winkelvloer door te vertalen hebben wij met Brand Builders samengewerkt en wij zijn trots op het resultaat!”

Vivian Mohr, Shopper Activation Lead, FrieslandCampina