Tijdens het Shopper Marketing event op 22 juni in Bunnik trapte Marcel van Galen af met zijn inzicht dat het stelsel waarin digitale informatie roteert niet meer van deze tijd is. Nu probeert de retailer of het merk op vaak slinkse wijze data te vergaren over de consument. Met cookies, slimme retargeting and so on. Maar waarom niet gewoon vragen naar deze informatie? Als in een normale 1 op 1 relatie? Welke informatie zou je van mij als consument willen hebben? Dan geef ik je die gewoon. Met zijn app Dappre is hij bezig het complete stelsel om te gooien. De privacy moet terug naar de consument. Onder eigen regie over je data beschikken, roteren en vrijgeven. Een mooie gedachte om de grillige consument beter te leren kennen en echt een relatie op te bouwen. Want dat het steeds lastiger wordt om de grillige consument als retailer aan je te verbinden, was de rode draad door hele dag. Belangrijkste inzicht voor mij: Maak een duidelijke keuze waar je als merk voor staat en blijf daarbij.

De dames van Hurkmans; een autogarage alleen voor dames.

De zusjes Hurkmans kiezen met het eerste autobedrijf voor dames echt alleen voor dames en niet ook een beetje voor mannen. Nee: als je voor vrouwen gaat, ga dan ook voor vrouwen. Veranker dit in je merk-DNA en voer het vervolgens helemaal door. In hun garage laten ze kinderzitjes zien in de auto, staat niet de motorkap open, maar de kofferbak en krijg je naast een latte macchiato tijdens het wachten ook de mogelijkheid om je nagels lekker te doen. ‘Wachtverzachter’ noemen ze dat. Een geweldig concept waar de hele automotivebranche zeker van kan leren. Uitleg in normale taal: het blijkt dat niet alleen vrouwen daar behoefte aan hebben. De zusjes horen ook regelmatig dat de mannen in hun zaak opgelucht zijn dat ze niet hoeven te doen alsof ze kennis hebben van auto’s.

Karwei is geen bouwmarkt. Maar een plek waar je jouw eigen interieur creëert 

Laurens Miedema van Karwei laat zien dat bij de nieuwe positionering van Karwei de vrouw volledig voorop staat. De feminiene bouwmarkt van Nederland gaat niet meer over de isolatie van je zolder of hoe je zelf een dakraam plaatst. Het gaat over ’ooh wat mooi, dat wil ik ook’. Ze richten zich hier volledig op 5 verschillende persona’s en hebben dit consequent doorgevoerd. De ‘runshopper’ die een leertje voor de kraan zoekt, vindt snel zijn weg. Maar eigenlijk is alles gericht op de ‘funshopper.’ En dat betekent dat de winkel vooral een beleving moet hebben. En moet inspireren. De gangpaden zijn vooral leuk en gericht op de impulsaankoop, de winkel verandert elke paar maanden volledig, de producten liggen niet meer in het schap, maar worden op een leuke manier buiten het schap gepresenteerd. En ja. Dat betekent nogal wat voor een formule. Zo werden bij een nieuwe vestiging alle medewerkers op 1 na vervangen en creëerden ze nieuwe functies die bij het concept passen, zoals een gastvrouw /-man. Maar ook schoot de omzet gigantisch omhoog. Kiezen loont. En dat is ook de reden dat Karwei de keuze heeft gemaakt hiermee door te gaan. De volgende 4 winkels komen eraan.

Then you will die 

Als laatste spreker van de dag gaf Susanne Sorg van EK servicegroup (o.a. Euretco) nog even de geruststellende gedachte mee voor retailers in Europa: Wil je de grillige consument bereiken, dan moet je over de juiste data beschikken en online en offline zien als één wereld. Doe je dat niet… ‘Then you will die’. Een fijne afsluiting van de dag waarmee je als retailer lekker naar huis gaat…