Knulligheid als merkstrategie

Een biermerk als klant, dat is toch een grote droom van veel reclamebureaus. En nu is het zover voor ons.

We denken daarbij graag aan de wijze woorden van reclameprofessor Giep Franzen: Een bierklant is 50% water en 50% gezelligheid. De brouwerij daagde ons meteen uit voor een hele bijzondere winkelvloeractivatie voor het merk Achouffe.

Achtergrond biermarkt Achouffe

De markt van speciaalbieren is spetterend, wild en onstuimig. Er is een groeiend volume en een groeiend aanbod. De vrije brouwers komen snel op. Elke maand stroomt er meer speciaalbier de markt op dan dat je kunt proeven. Maar er is ook steeds meer een tweedeling zichtbaar. Speciaalbier wordt ‘specialer’ door steeds meer bijzondere bieren. En speciaalbier wordt ‘normaler’, het is steeds meer een onderdeel van gewone boodschappen.

Daar ligt de kans. Achouffe is de ‘normale’ onder de speciale. Het is en blijft speciaal, maar tegelijk ook toegankelijk en herkenbaar.

Omzet en merk in één promotie

Een goede winkelvloeractie activeert de omzetsnelheid en tegelijk wordt het merk geladen. Een goede winkelpromotie zorgt er op lange termijn voor dat Achouffe synoniem voor ‘Plezant Gezelschap’ wordt. Achouffe houdt van knulligheid en gezelligheid. Met een promotie van Achouffe willen we deze reactie oproepen.

Een puntmuts vol ideeën

We hebben in de eerste fase veel tijd geïnvesteerd in ‘ideation’ Of… om in de termen van onze klant te blijven: we ontwikkelden een puntmuts vol ideeën… Het brainstormen, skypen, nog even bellen met de klant, strepen en schrijven leverde uiteindelijk veel super ideeën op. Van piepklein en kneuterig tot grote publiekscampagnes met een webbased aanpak. Het voordeel van deze ‘puntmuts’ aanpak is dat er zo lekker veel te kiezen en te zien is. Je opdrachtgever weet meteen wat de kansen en mogelijkheden zijn.

De making of Kiep Smiling

De Achouffe Kiep is de eerste gezamenlijke promotie (ps: kiep is een ander woord voor kruiwagen). In de XXL kiep komen de biertjes en we ontwikkelden een banner voor extra aandacht op ooghoogte. Leuk bedacht. En nu?

Een goed idee vraagt een perfecte executie

Executie is alles. Dus hoe krijg je 192 losse flesjes én 48 premiums in de kruiwagen? Houdt de kiep dat? Welk materiaal gebruiken we en wie maakt de constructietekeningen van de kiep? Een mooie opdracht voor productie. Samen met de constructeur werkten we de kruiwagen uit en dan is het wachten op het eerste blanco prototype.

Het design is goed, de kiep is sterk genoeg. Maar er past te weinig bier in… Hoe lossen we dit zo kostenefficiënt mogelijk op? We voegen een dumpbin toe voor de gadgets en plaatsen de kratjes rondom te kiep. Het geheel vatten we samen in een realistische schets voor de accountmanagers. Door de dumpbin te voorzien van een leuke stans, valt de actie goed op. Een top winkelpresentatie is het resultaat.

En dan de uitwerking in. Kan er misschien toch nog een beetje knulligheid op? Jazeker, een klimmend kaboutertje.. Laat dat maar over aan Anaïs. Opmaken, printen, testen. Loopt het design goed door, past alles goed? Het eindresultaat mag er zijn! Vanaf nu te zien bij diverse retailers.