Een instore activatieconcept op basis van digital first.

Digital first is steeds vaker het uitgangspunt en is nu ook op de winkelvloer niet meer weg te denken. Maar hoe zorg je dat een digital concept dan ook werkt in het retailkanaal? Samen met het digital bureau ‘A Friend of Mine’ ontwikkelden we een digitaal idee en een ijzersterke doorvertaling naar shopperactivatie.

Het claimen van een moment. Online, maar ook instore.

Chocomel merkt het gelijk als de temperatuur daalt. Als het kwik onder de nul gaat, schiet de verkoop van Chocomel omhoog. Helaas voor Chocomel zijn er steeds minder lange strenge winters. Hoe zorgen we ervoor dat mensen ook tijdens warme winterdagen aan Chocomel gaan denken?

Hoe worden we onafhankelijk van het weer? En laten we zien dat Chocomel echt bij elk weertype past. Dat was de centrale vraag in de briefing.

Elke dag een weerbericht

Iedereen in Nederland checkt dagelijks het weer. Het weerbericht is nog steeds een kijkcijfer knaller. Chocomel helpt je de winter door met dagelijkse Chocomel weerberichten op Facebook. Vol met Chocomel humor, een eigen Jan Weerman en natuurlijk met een flinke knipoog. A Friend of Mine ontwikkelde tijdens de winter van 2017 elke dag een weerbericht voor Social Media.

Instore activatie

Brand Builders zorgde dat Jan Weerman zijn weg naar de winkelvloer vond. We ontwikkelden retailspecifieke activaties, waaronder een actie voor Jumbo, AH en Emté, waarbij je een reis naar de warmte of naar de kou kon winnen. Want Chocomel is écht lekker bij elke temperatuur. Dit alles in het herkenbare Chocomel-gele jasje en Jan Weerman met een warme en een koude Chocomel in zijn handen.

 

Waar moet je rekening mee houden met een digital first idee?

  1. Digital first is geen digital only! Neem dus andere media mee in de idee-ontwikkeling.
  2. De doelgroep op digital is een andere doelgroep dan bijvoorbeeld instore. Zorg dat het concept breed door te vertalen is.
  3. Zorg voor een eenduidige visuele stijl. Zo creëer je een optelsom.
  4. Digital kun je continu meten en verbeteren. Deze ruimte hebben andere media niet.
  5. Op social media bevindt je uiting zich tussen kattenfilmpjes en selfies. In de supermarkt tussen de houdbare zuivel en de frisdrank. Dat betekent dat het op social een andere beleving kan hebben dan instore. Op social mag het meer social voelen. Instore moet het hetzelfde gevoel behouden, maar pakkender en reclamischer overkomen. Herkenbaar zijn, bij het merk aansluiten.
  6. Start op tijd met de idee-ontwikkeling, de productietijd bij een shopflooractivatie kan langer zijn dan bij digitaal. Rekening houdend met artwork creatie, keuze in middelen, productie en levering.