12 donderdagen in het jaar staan bij Brand Builders in het teken van pizza. Een pizza-sessie waarbij we iemand uit ons vakgebied uitnodigen om ons in een paar uur flink bij te spijkeren, te verhelderen en te inspireren. Onderwerpen als nieuwe druktechnieken, instore reclame, merknaamontwikkeling en duurzaamheid vullen de avond (samen met een rijkelijk belegde deegbodem).

Deze donderdag was het pizza met Jeroen en Gé. Oftewel, pizza met een flinke korst conceptontwikkeling.

Een goed idee

Jeroen Tebbe vertelde ons wanneer een concept een goed concept wordt. Jeroen is zeker geen onbekende voor ons en ook zeker geen onbekende in het vak. Wij kennen hem als inspiratiebron, advocaat van de duivel, absurde conceptontwikkelaar, shortcopywriter en bezitter van een neushoorn. Buiten Brand Builders is hij vooral bekend van de boxershort voor Zeeman.

Stapelen

Een goed idee heeft meerdere lagen en combineert onverwachte dingen. Als voorbeeld gaf Jeroen zijn concept ‘no house wine’. Dat is wijn, met als extra laag een mooi design, en als nog extra laag een goed doel, mensen zonder huis in Afrika.

G.O.D.

Zijn partner in crime voor deze pizzasessie was Gé Smit. Gé is G.O.D. Hij is gek, een kleine grote giechelaar, maar vooral is Gé een inspirator.

Als een Tasmaanse duivel stormde hij met ons door zijn methodiek voor idee-ontwikkeling heen. Een stortvloed aan FUCK gooide hij over ons heen. #FUCK the selfie, #FUCK the mindfuck, #FUCK das bierfabriek. FUCK = wrijving creëren. Wrijving met klant, account of media.

En toen wij

Na twee inspirerende presentaties, was het onze taak om vanaf scratch in 13 minuten een wereldconcept te bedenken. Een nieuw product, een dienst, een campagne, alles mag.

We startten met twee verschillende objecten. Die met elkaar koppelen en door open associatie tot leuke woordcombinaties komen. Zo konden we out of the box denken en tot unieke creatie komen.

En dat onder druk creativiteit vloeibaar wordt, dat merkten we. Wereldverbeterende concepten bedachten we, concepten in lijn met de post-it, klittenband, de deeltjesversneller en de inkeping in beschuit van Theo Tempels.

Met een stuk pizza in de hand bedachten we: Een koekjes-confetti kanon voor bejaarden, selfie-koekjes, een doel voor de plastic soep, een knuffel-fifi om je baby warm te houden, knijp-stampertjes om appelsap te stampen, en een nies-shot-drankje ter bevordering van sociale contacten in de kroeg.

Eén van de wijsheden die we (behalve pizza) voorgeschoteld kregen is dat slechts 5% van alles wat we zien en horen blijft hangen. En dat een idee dat je de volgende dag aan je vrienden vertelt een goed idee is.

5 belangrijke tips waardoor creativiteit vloeibaar wordt:

  • 1. Stapel ideeën om een geweldig concept te ontwikkelen.
  • 2. Werk samen. Met zoveel mogelijk mensen. Van diverse pluimage.
  • 3. Stel jezelf een doel, anders ben je gewoon aan het invullen.
  • 4. Creëer wrijving, met account, met je klant en met de media.
  • 5. Associeer in het wilde weg om tot verrassende ideeën te komen.