Skip to main content

Een goedkopere en effectievere manier van contentcreatie is bijna niet mogelijk: User Generated Content (UGC). Jouw klanten, of nog beter, fans, creëren content over jouw merk. Dit is geloofwaardiger dan elke advertentie die je ooit zult maken vanuit je merk. Sorry, but true. Het is eigenlijk gewoon een recensie. Een big thanks voor het maken en aanbieden van een geweldig product of dienst. Steek die maar in je zak.

Personen over merken

Daar wil je er het liefst zoveel mogelijk van. Een aanbeveling van een persoon is namelijk geloofwaardiger dan een commerciële boodschap vanuit een merk. Daarom zijn influencers zo succesvol. Ze voelen bijna als een vriend, omdat je ziet wat ze iedere dag doen, met wie ze omgaan en wat ze belangrijk vinden. Als zij enthousiast zijn over een product of dienst, is de kans groot dat jij het ook overweegt. Je influencer vriend(in) zegt namelijk dat het ge-wel-dig is.

UGC is aanvulling, geen vervanging 😉

Maar laten we realistisch blijven, die vriend of influencer moet ergens getriggerd worden om jouw product te kopen voor ze het anderen kunnen aanbevelen. En daar heb je een sterk merk voor nodig; dat ook aanwezig is op het moment van overwegen en aankoop. Door de hele funnel.

UGC is daardoor altijd een aanvulling op een campagne of eigen content. Als je het goed doet, wel een aanvulling met veel impact. Naast geloofwaardigheid is er nog een groot voordeel: gebruikers kennen het platform en de bijbehorende trends goed. In veel gevallen zelfs beter dan jij. Ze hebben meestal geen professionele studio om perfect gepolijste content te maken, dus ze gebruiken gewoon hun telefoon. En dat is precies wat je wilt: authenticiteit.

UGC advertenties

Een extra voordeel is dat je, mits je toestemming hebt van de maker, deze UGC ook kunt gebruiken voor je advertenties. Hierdoor blijven je creatiekosten laag en is de kijktijd in veel gevallen langer dan bij eigen, branded content. Mensen hebben namelijk een natuurlijke aversie tegen advertenties, waardoor we geneigd zijn deze gelijk weg te drukken. UGC voelt niet als een advertentie, waardoor die aversie er ook niet direct is.

Oké, duidelijk: UGC is van toegevoegde waarde, maar hoe activeer je klanten om content te creëren over jouw merk? Geef ze een reden om dit te doen! Bedenk bijvoorbeeld wanneer jij content over een merk zou maken en bespreek dit ook met je collega’s. Dit geeft je waarschijnlijk al wat richting.

Een beetje inspiratie

Voorbeeld 1: Chocomel én Ninja Cremi

Gwen van Poorten, bekend van onder andere Spuiten en Slikken, heeft een mini-serie op TikTok waarin ze ijs maakt van verschillende ingrediënten. Voor zover we kunnen zien, wordt ze niet betaald om Chocomel te promoten. Ze maakt dus gratis reclame voor het merk.

@gwenvanpoorten

En weer zit er slagroom in mijn haar. WHAT’S NEXT? #NINJACREAMI #chocomel

♬ original sound – Gwen van Poorten

Voorbeeld 2: Dyson.

Dyson is een echte hype onder veel beautyliefhebbers. Ze hebben influencers een nieuw product opgestuurd, wat zo goed heeft uitgepakt dat mensen op TikTok en Instagram nu lyrisch zijn over de – best wel hele prijzige – haarproducten van het merk en massaal content creëren.

@elisavisari

#dysonairwrap

♬ original sound – sp33dsongsx

Voorbeeld 3: Nature Box

Nature Box maakt gebruik van UGC-creators om content voor het merk te creëren. Authenticiteit, check!

@Nature Box

Droog haar? Nature Box Argan biedt intense voeding én is goed voor de planeet!

♬ Promoted Music – Nature Box

Een super scherpe social strategie?

Mail Allard!