Optimel

MEER IN BALANS MET OPTIMEL

Een letterlijke 360 graden shopfloor activatie 

De vraag aan Brand Builders

Optimel vroeg Brand Builders een gave shopfloor activatie te ontwikkelen voor januari 2022. 

Elk jaar in januari neemt een groot deel van Nederland zich voor om weer in balans te komen. Dit nieuwe jaar gaan we echt meer sporten, gezonder eten en mindfull leven, ja toch? Maarrr dit volhouden blijkt toch erg lastig. Optimel gaat je dit jaar echter helpen je voornemens wel vol te houden. Niet door op 1 januari direct bij je aan te kloppen, maar juist op de moeilijkste dag: Blue Monday. Vanaf die dag startte de ‘Goede voornemens’ campagne van Optimel. Via allerlei experts, media en middelen werd je 21 dagen lang gestimuleerd je doelen vol te houden. Maar ook daarna kon je in contact blijven met Optimel. 

De activatie

Om deze activatie extra te ondersteunen werden wij specifiek gevraagd om een Shopfloor activatie te ontwikkelen die aansloot bij het in balans blijven van de Optimel shopper in deze periode en daarna. Aan de hand van een win activatie met een hoofdprijs en meerdere kleinere prijzen werd de basis gelegd voor de activatie. 

Als hoofdprijs een dagje naar de Sauna en overige prijzen als sportartikelen hadden een directe connectie met de goede voornemens van vele Nederlanders in januari. Meer sporten, gezonder leven en meer tijd voor jezelf nemen. Shoppers konden meedoen door 2 Optimel producten naar keuze te kopen en deel te nemen via de QR code of actiewebsite. 

De materialen

Om de activatie te ondersteunen op de winkelvloer is er groots uitgepakt met 3 settings.
1. Grote setting voor in de XL winkels
2. Medium setting voor in de reguliere winkels

3. Kleine setting voor in de kleine winkels
De settings zijn zowel gecombineerd als separaat van elkaar geplaatst. 

TIP:

Maak gebruik van de combinatie van de settings zodat je op verschillende touchpoints zichtbaar bent, dit zorgt voor een directe toename in sales.

Grote setting voor in de XL winkels

In de grote setting is letterlijk de sauna, uit de hoofdprijs – een dagje naar de sauna – op de winkelvloer gezet. Op levensgroot formaat is hij ontwikkeld en geproduceerd. Waarbij aan elk detail is gedacht. De badjas bij de ingang en de slippers voor de deur, waardoor je er bijna direct in zou stappen! Er is heel praktisch gewerkt met de opstelling door aan beide kanten van de sauna de deuren te gebruiken om de koelers in te plaatsen met de producten. Zo werd hij letterlijk 360 graden benaderbaar!

Unieke blokkentotem

Naast de Sauna is er een unieke blokkentotem ontwikkeld, met daarop de actiecommunicatie in combinatie met visuals van de te winnen prijzen. Geheel in stijl van de Optimel guidelines, namelijk een blokken stramien. Deze unieke totem werd naast de sauna geplaatst en tevens bij de reguliere winkels op een second placement locatie, zoals bij een bancarella. 

Schap communicatie

Natuurlijk mag daarnaast het koelschap niet ontbreken. Daar waar de shopper de Optimel sowieso uit het schap pakt is het belangrijk extra te activeren. Door middel van kleiner POS materiaal maken we alsnog impact. Een koeldeurvlag waarbij er 3 draaiende blokken zijn toegevoegd, in lijn met de blokkentotem, maar ook weer netjes met de Optimel guidelines. Daar houden we van: consistentie. Zo bouw je aan een merk en aan herkenning. 

De resultaten

Alles mag er dan heel mooi uitzien, maar levert het ook wat op? Naast dat de settings veel werden opgemerkt, bleef het niet alleen bij kijken, maar ook kopen! Zelfs zoveel dat alleen de XL setting een sales uplift van 20% bracht ten opzichte van winkels die alleen een second placement setting hadden. Dat betekent dat deze grote setting een grote toegevoegde waarde heeft gehad voor de activatie. Maar het laat ook weer zien dat impact op de winkelvloer daadwerkelijk zorgt voor extra sales. En in dit geval werd de sales uplift ook nog geresulteerd zonder promo’s!

Maar laten we ook de winnaars niet vergeten, 150 gelukkige winnaars uit meer dan 2000 ingevulde actiecodes. Al met al een geslaagde actie! Nu hopen dat iedereen ook nog netjes zijn doelen vol heeft gehouden 🙂

’De goede voornemens activatie is een mooi voorbeeld van een uitstekende samenwerking met Brand Builders waarbij het concept en definitieve uitwerking aan alle verwachtingen voldeden: Out of the box, outstanding en passend bij het merk.’’

Bryan Hilders
Shopper marketing manager
FrieslandCampina

Wil jij meer weten over een impactvolle shopfloor activatie?